Akhirat,  Begitulah Kehidupan

Assalamualaikum Ahli Kubur

Assalamualaikum dan hello gaisss

Ini semua dunia je. Tak perlulah mendabik dada sangat dengan pencapaian di dunia. Chill2 sudah. Derma sedekah diam2 je. Tak perlulah hebahkan atas dasar nak jadikan inspirasi pada orang lain. Takut makan diri. Terbit rasa riak. Jangan. Mati tu bila2. Biarlah orang nampak kita jahat, yang mengadili nanti Allah, bukan mereka.

Tidak lama lagi kita nak pergi dahπŸƒ

Pesan pada keluarga kitaπŸ’š

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»1. Beritahu anak-anak di mana kain batik lepas disimpan; seelok2 nya kain selimut/cadar putih. Boleh beli di kedai uniform sekolah.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»2. Sentiasa sediakan wipes, gunting & pemberat dlm 500g bersama kain-kain batik serta selimut putih /cadar.

πŸ‘³πŸ»β€β™€οΈπŸ§•πŸ»3. Seeloknya beli pakej instant jenazah dan letakkan di rumah sebagai persediaan. Dalam tu semua yang diperlukan untuk uruskan jenazah, ada.

πŸ‘³πŸ»β€β™€οΈπŸ§•πŸ»4. Ajak anak hadir ke kelas pengurusan jenazah. Sama-sama belajar. Moga datang insaf tu.

Lepas confirm tak ada nyawa lagi, apa yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan:

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»1. Gunting seluar dalam, bersihkan najis-najis besar dan kecil. Penting, sebab, setiap manusia yang diambil nyawa akan dalam keadaan terperanjat sehingga terkeluar najis dan terkencing. Tak mahu najis-najis tadi lama dibadan dan berbau busuk pada jenazah. Lagi pun susah untuk dibasuh kalau dah kering.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»2. Gunting baju supaya tak perlu dibalik-balik jenazah.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»3. Ambil minyak zaiton atau vaseline, sapu pada sendi2 lengan supaya senang dilipat tangan dalam keadaan solat.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»4. Ambil kain, ikat dari mulut naik ke kepala supaya mulut tertutup rapat. Sumbat hidung & telinga sekiranya ada lendir.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»5. Tutup rambut dengan selendang.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»6. Posisikan jenazah dalam keadaan kaki ke arah qiblat.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»7. Letakkan pemberat atas perut utk mengelakkan perut membuncit.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»8. Ambil kain batik lepas/selimut putih, ditutup jenazah.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»9. Maklumkan AJK surau, buat laporan polis & hospital.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»10. Dimandikan dan dikafankan.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»11. Solatkan jenazah, seelok2nya lepas solat fardu mudah2an dapat berkat lebih 40 orang jemaah orang alim.

πŸ‘³πŸ»β€β™€πŸ§•πŸ»12. Kebumikan jenazah.

πŸ’šPaling utama, buat dengan lembut dan penuh kasih sayang sebagaimana sayangnya jenazah pada semua anak-anak semasa hayat merekaβ€¦πŸ’š

Sebarkan kepada setiap orang Islam agar anak-anak tahu dan bersedia. Jangan diaibkan jenazah dengan bau-bau yang kurang enak. Berbaktilah kepada jenazah, mungkin ibu, ayah, datuk, nenek kita buat kali terakhir.


Cara-Cara Memandikan Jenazah

Peralatan Mandi Jenazah

  • Tempat Mandi Jenazah
  • Air Mutlak Secukupnya
  • Air Daun Bidara
  • Kapas
  • Putik Kapas
  • Sabun
  • Air Mawar
  • Minyak Attar
  • Serbuk Cendana
  • Kapur Barus
  • Sarung Tangan
  • Apron Plastik
  • Bekas Menjirus Air

Orang-orang yang boleh memandikan jenazah/mayat.

  1. Jenazah Lelaki
    β€’ Kesemua lelaki.
    β€’ Isteri
    β€’ Orang yang haram nikah dengannya.
  2. Jenazah Perempuan
    β€’ Kesemua perempuan.
    β€’ Suami.
    β€’ Orang yang haram nikah dengannya.

Cara-Cara Memandikan Jenazah

β€’ Pengendali mayat hendaklah memakai lengkap dengan sarung tangan dan apron.
β€’ Letakkan mayat ditempat mandi yang disediakan.
β€’ Siramkan mayat dengan air biasa dari hujung kepala sehingga hujung kaki. (Siraman air hendaklah bermula daripada kepala).
β€’ Istinjakkan lah mayat terlebih dahulu dengan menggunakan kain alas agar tidak tersentuh auratnya.
β€’ Angkat sedikit bahagian kepalanya sehingga paras dadanya.
β€’ Mengeluarkan kotoran dalam perutnya dengan menekan atau memicit-micit perutnya secara perlahan.
β€’ Membersihkan mulut dengan mengeluarkan segala sisa atau kotoran yang tertinggal.
β€’ Siram dan basuh dengan air sabun.
β€’ Bersihkan gigi.
β€’ Bersihkan hidung.
β€’ Bersihkan telinga.
β€’ Bersihkan jari tangan, pelipat lengan dan celah ketiak.
β€’ Bersihkan rambut.
β€’ Bersihkan jari kaki.
β€’ Selepas itu siram atau basuh seluruh anggota mayat dengan air sabun juga.
β€’ Kemudian bilas dengan air yang bersih seluruh anggota mayat sambil berniat.

“Sengaja aku memandikan Jenazah (lelaki) ini kerana Allah Taala”

“Sengaja aku memandikan Jenazah (perempuan) ini kerana Allah Taala”


β€’ Telentangkan mayat, siram atau basuh dari kepala hingga hujung kaki 3 kali dengan air bersih.
β€’ Siram sebelah kanan 3 kali.
β€’ Siram sebelah kiri 3 kali.
β€’ Kemudian mengiringkan mayat ke kiri basuh bahagian lambung kanan sebelah belakang.
β€’ Mengiringkan mayat ke kanan basuh bahagian lambung sebelah kirinya pula.
β€’ Telentangkan semula mayat, ulangi menyiram dari kepala sehingga ke hujung kaki.
β€’ Sediakan air kapur barus.
β€’ Tutup seluruh anggota mayat dengan kain nipis (kain kapan).
β€’ Siram air yang dicampur dengan kapur barus di atas kain ini dari atas kepala sehingga ke hujung kaki.
β€’ Lepas itu wudukkan mayat.

Lafaz niat mewudukkan mayat:

“Sengaja aku mewudukkan jenazah (lelaki) ini kerana Allah Taala”

“Sengaja aku mewudukkan jenazah (perempuan) ini kerana Allah Taala”


β€’ Lapkan menggunakan tuala pada seluruh badan mayat.
β€’ Cawatkan bahagian kemaluan mayat dengan cawat yang disediakan dan ditutup seluruh tubuhnya seluruh tubuhnya dengan kain.
β€’ Setelah itu, mayat diusung ke tempat perbaringan untuk dikafankan.
β€’ Segala bahagian yang tercabut dari anggota mayat, hendaklah dimasukkan ke dalam kapan bersama dengan mayat. (Contoh: rambut, kuku dll).

πŸ’šSharing is caringπŸ’š

Pesan pada anak2 ketika makan bersama atau berkumpul beramai2 agar anak2 tahu fardhu kifayah.

Sama2 ingat mengingati

Dikemaskini dari Sumber Asal (Iz Infinity Group)

Hugs & kisses 😘

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge